Поняття “Тюнінг автомобілів” давно вже стало звичним для наших автомобілістів. Хоча часто під цим мається на увазі лише наявність банальних наклейок, тонування стекол або пластмасові накладки на кузові.
Більшість, вважаючи, що тюнінг полягає в установці спойлера на багажнику, не замислюється, якій меті він служить. У гонитві за престижним зовнішнім виглядом автомобіля власник не піклується про те, що під капотом, і чи відповідає зовнішній вигляд внутрішнім можливостям авто. Проте, якщо Ви хочете, щоб у Вашого автомобіля був спортивний вигляд, то непогано б додати йому спортивний характер.
Ще зовсім недавно про таке поняття, як чип-тюнінг, ніхто не чутки не чував. Чип-тюнінг дає надбавку потужності і моменту двигуна, що крутить. Величина цієї надбавки залежить від типу і конструкції двигуна, режиму його роботи. Після “чипованія” потужність зазвичай зростає від 5% до 25% при збільшенні моменту, що крутить, на 10-15%. Чомусь прийнято говорити тільки про величину надбавки потужності, хоча суб’єктивно вона відчувається значно менше, ніж надбавка моменту.
Ми звикли судити про потужність двигуна по силі, з якою нас притискує до спинки сидіння. Але таким чином ми відчуваємо момент, що лише крутить, тобто силу, що віддається мотором в одиницю часу. Існує значна різниця між потужністю двигуна і його моментом, що крутить. Потужність – це показник об’єму роботи двигуна, який він може виконати за якийсь проміжок часу. Відповідно, ця величина, як правило, прямо залежить від оборотів двигуна: чим швидше ми його розкручуємо, тим більше потужності від нього забираємо. Але можливості мотора не безмежні, тим більше що на максимальних оборотах значно погіршується продування і наповнення циліндрів топліво-воздушной сумішшю. У повсякденній їзді набагато важливішим показником є момент двигуна, що крутить, те, що дозволяє машині бути більш тяговітой.
Двигун з великим моментом, що крутить, набагато “еластічнєє”, що дозволяє рідше перемикати передачі. Наприклад, Ви рухаєтеся в потоці на 4-ій передачі із швидкістю 60 км/ч. Для того, щоб обігнати попереду автомобіль, що йде, і дістати динамічне прискорення, Вам доведеться перейти на 3-у або навіть 2-у передачу. На “чипованной” же машині Ви легко це зробите на 4-ій, просто натиснувши на педаль газу.
Їздити на машині з таким двигуном істотно цікавіше: приємно розгонитися, зручно обганяти.
Збільшення моменту, що крутить, відбувається за рахунок точнішого управління запаленням. Дуже важливо створити правильне співвідношення “повітря-паливо”, щоб суміш була оптимальною і легко “перетравлювалася” мотором. Проте набагато важливіше цю суміш вчасно запалити, щоб в процесі горіння відбулася найбільша віддача енергії.
Напевно, кожен автомобіліст знає, яким важливим параметром для роботи двигуна є кут випередження запалення (або момент іськрообразованія). Але не багато хто знає, як це працює.
Топліво-воздушная суміш не запалала миттєво. Щоб запалати всьому її об’єму, необхідно якийсь час. Тому іскра повинна проскакувати на долю секунди раніше, ніж відбувається найбільше стискування робочої суміші. Це потрібно для того, щоб процес розширення почався в той момент, коли поршень знаходиться в самій верхній крапці. Якщо цей процес почнеться раніше, виникне детонація – руйнівне для мотора явище. Якщо пізніше – загубиться сила моменту, що крутить.
Режими роботи двигуна постійно міняються, і для максимального ККД важливо в кожен такт стискування вгадати точний момент іськрообразованія у всіх режимах роботи, особливо в режимі прискорення. Це завдання покладене на електронний блок управління – комп’ютер, який отримує інформацію з датчиків, аналізує навантаження, температуру, швидкість і проводить управління системою запалення і уприскування, набуваючи з пам’яті записаного для даних умов значення. Проте значення в пам’яті комп’ютера далекі від оптимальних.
Вся річ у тому, що більшість автовиробників не особливо піклуються про оптимальну побудову карти запалення. Тому є ряд причин. Автомобілі випускаються для дуже широкого круга споживачів і експлуатуються в самих різних куточках земної кулі з різними температурними режимами і атмосферним тиском. У таких умовах виробникові доводиться ще і піклуватися про забезпечення екологічних норм по токсичності викиду, які з кожним роком посилюються.
До того ж в різних країнах – різні вимоги. Якщо для кожної країни випускати свій варіант – це може серйозно вплинути на вартість авто. Куди заманчивєє визнати програш моменту, що в силі крутить, побудувавши карту запалення з такими значеннями, при яких можна буде продавати ту або іншу модель в будь-якій країні. Тим більше що більшість споживачів такий компромісний варіант цілком влаштовує. Автомобіль з пониженим моментом, що крутить, “на низах” при різкому натисненні на педаль газу не викликає ту, що пробуксувала провідних коліс, а просто плавно розгониться, навіть на мокрому асфальті.
Втім, за ситуації, коли необхідно різко прискоритися, десь проскочити, а потужності не вистачає, деякі водії починають нервувати. Справжній майстер, який добре відчуває свою машину, інтуїтивно розуміє, що його мотор здатний на більше. Так воно і є в більшості випадків.
Після чип-тюнінга машина втрачає минулу “тупість”, стає чуйною до педалі газу, різкіше, зліше, стрімкіше.
Даний вид тюнинг-услуг в Калінінграді надають декілька фірм. Спеціалізований центр, професійно чип-тюнінгом, що займається, “Крона плюс”, є офіційним ділером англійської компанії “Superchips” – старою на ринку послуг з чип-тюнінгу. Величезний досвід і високий професіоналізм її співробітників дозволяє добитися якнайкращих результатів при солідному рівні надійності.
Процес чип-тюнінга – досить високотехнологічне дійство. Насамперед необхідно провести діагностику несправностей в системі запалення, системі уприскування, перевірити загальний стан мотора. Чиповать же несправну машину категорично забороняється.
Якщо все в нормі, з автомобіля витягується блок управління. З нього випаюється мікросхема пам’яті – чіп, в який закладені параметри управління системою уприскування і запалення. Програматором прочитується інформація. По каналах мережі Інтернет програма передається в компанію “Superchips”. Фахівці компанії вносять необхідні зміни і відправляють її назад, потім нова тюнінговая програма записується в ту ж мікросхему. Після цього майстра чип-тюнінга ставлять все на свої місця, заводять мотор, проводять діагностику і – готово. Вся процедура займає приблизно 2-4 години. “Рідна” програма при цьому зберігається в базі даних, на випадок якщо раптом буде потрібно все повернути на круги своя.
У ряді автомобілів в блоці управління відсутня мікросхема пам’яті. Програма, що управляє, зашита безпосередньо в процесор. В цьому випадку вважати і замінити її неможливо. Проте для таких автомобілів компанією “Superchips” були розроблені спеціальні блоки управління, характеристики яких програмуються безпосередньо з комп’ютера. Такий блок змінює вхідні сигнали “рідного” блоку управління, тим самим коректуючи його роботу. Установка подібного блоку зазвичай займає 1,5-2 години.
Широко поширена помилка, що після чип-тюнінга збільшується витрата палива. Це невірно. Склад суміші постійно підтримується на оптимальному рівні. Тільки у режимі прискорення суміш злегка збагачується. Але в процентному співвідношенні режим прискорення руху в міському циклі складає тільки 9% з решти всіх режимів роботи двигуна. Практично витрата палива залишається без зміни.
Ще одна помилка: “Постав чіп – і мотору довго не жити!” На практиці чіп жодним чином не знижує ресурс двигуна. Трохи підростає тиск на поршневу групу і вкладиші, але ці зміни незначні. За умови використання якісного масла мотору нічого не загрожує. Все залежить від того, як експлуатується автомобіль.
Деякі автомобілісти вважають, що надбавка потужності в 10 л.с. – це зовсім мізер і ніякої різниці не відчуєш. Проте ті, хто вже “зачиповал” свою машину, щосили насолоджуються прудкістю залізного коня! На атмосферних моторах надбавка складає всього 10-15% від стандартної потужності. Але це реально відчутне збільшення моменту, що крутить. І щоб значно збільшити останній, в камері згорання необхідна присутність більшої кількості горючої суміші. А для цього доведеться закачати в мотор більше повітря, чим він здатний всмоктати самостійно.
Поставити на звичайний атмосферний мотор турбонаддув коштує значно дорожче і дійсно загрожує зниженням ресурсу, якщо не внести певні зміни до конструкції двигуна. Втім, при установці наддуву необхідність в чип-тюнінге стає ще актуальнішою.
З турбірованнимі моторами все йде куди краще. Надбавка потужності на таких моторах набагато значніша – і 30, і 40 л.с. Окрім зміни роботи системи запалення, підводиться тиск наддуву. Воно незначне і ніяк не позначається на ресурсі двигуна, але ефект вельми відчуємо.
Необхідно враховувати, що після чип-тюнінга мотор стає вимогливішим до якості палива і до справності всіх компонентів паливної системи. Особливо це відноситься до турбірованним і турбодізельним двигунів.
Тому фахівці настійно рекомендують всім, хто вирішив чиповать свій автомобіль, привести його в порядок і своєчасно здійснювати весь комплекс робіт по обслуговуванню.
Вартість чип-тюнінга на атмосферний двигун коливається від 150 до 200 доларів, для турбірованних моторів – 300-400. Але для “свіжіших” автомобілів (1998 року випуску і молодше) порядок цін інший, що пов’язане із застосуванням в цих автомобілях штатного іммобілайзера, код якого захищений в прошивці чіпа. Тут потрібне спеціальне устаткування і дорогі витратні матеріали, тому ціна на “атмосферник” для таких авто – 480 доллаов, для турбо – 780. Втім, погодитеся, що порівняно з вартістю такої машини це не так вже і дорого.
На закінчення хочеться додати, що якщо Вам необхідний автомобіль лише для переміщення з одного місця в інше, він Вас влаштує таким, який є. Але якщо водіння машини для Вас – не просто спосіб пересування, а джерело отримання задоволення, без чип-тюнінга не обійтися.